مشارکت عمومی خصوصی (PPP) در عرصه امنیت مجازی

مشارکت عمومی خصوصی (PPP) در عرصه امنیت مجازی

یکی دیگر از ابعاد به‌کارگیری مشارکت عمومی ـ خصوصی (PPP) در حوزه امنیت مجازی[1] می‌باشد؛ بدین‌ترتیب، این امکان برای بخش دولتی مهیا است تا با مشارکت بخش خصوصی توانمند، توسعه زیرساخت‌ها و پاسداشت از امنیت مجازی را در دستور کار قرار دهد.

مطابق با واژه‌نامه مشترک ایالات متحده آمریکا و روسیه، امنیت مجازی یک ویژگی از فضای مجازی به شمار می‌آید که توانایی مقاومت در برابر تهدیدهای عمدی و غیر عمدی و پاسخ و بازیابی نسبت به آن‌ها را دارد. امنیت مجازی مشتمل بر اطلاعات و فضای مجازی می‌شود.[2]

به هر روی، امنیت مجازی به عنوان یکی از مؤلفه‌های امنیت همگانی در جوامع به شمار می‌آید که به خاطر تخصّصی‌بودن و نوسانات آن در گذر زمان، مستلزم رویکردی متناسب و روزآمد است؛ از این رو، به منظور حفاظت از امنیت مجازی، استفاده از نیروی متخصّص و وسایل و تجهیزات روزآمد ضروری جلوه می‌کند.

در این حوزه، مشارکت عمومی ـ خصوصی (PPP) به عنوان یک گزینه مناسب در دسترس بخش دولتی قرار می‌گیرد تا با اتکاء بر آن، با مشارکت بخش خصوصی تدابیر لازم را در راستای حفاظت از امنیت مجازی و به دنبال آن پاسداشت از امنیت همگانی انجام دهد.

[1]. Cyber Security.

[2]. دستجردی حسن، کامران و میرمحمّدی، زهرا (1393)؛ فضاي سايبري و تعاريف جديد در جغرافياي سياسي، نشریه جغرافیا، شماره 43، ص 148.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp چت با ما | Chat with us