مشارکت عمومی خصوصی (PPP) در حوزه راهسازی

مشارکت عمومی خصوصی (PPP) در حوزه راهسازی

در زمره ابعاد استفاده از مشارکت عمومی ـ خصوصی (PPP) به حوزه راهسازی ارتباط پیدا می‌کند. بدین‌ترتیب، به‌کارگیری روش مشارکت یادشده به عنوان گزینه مناسبی به منظور ساخت و توسعه پروژه‌های راهسازی کشورها به حساب می‌آید.

توسعه راه‌های کشور از نقش مهمی در تسهیل ارتباطات مدنی و تجاری در مقیاس‌های ملی و بین‌المللی برخوردار است؛ بدین‌سان، این امکان برای بخش دولتی مهیا است تا با مشارکت بخش خصوصیِ برخوردار از صلاحیت به توسعه سامانه راهسازی کشور مبادرت کند.

امروزه جلوه‌های متنوعی از مشارکت عمومی خصوصی (PPP) در حوزه راهسازی ابداع و عملیاتی شده است؛ این مدل‌ها متناسب با شرایط بخش دولتی و خصوصی، چارچوب‌های متمایزی نیز به خود گرفته‌اند. به طور مثال، به موجب مدل عوارضِ قرارداد ساخت، بهره‌برداری، انتقال (BOT Toll)، بخش دولتی با بخش خصوصی در یک پروژه راهسازی مثل ساخت بزرگراه بدین‌شرح مشارکت می‌کنند که بخش خصوصی با تأمین مالی پروژه مبادرت به ساخت آن می‌کند و به منظور بازیافت هزینه‌ها و کسب سود خود از استفاده‌کنندگان از بزرگراه برای یک بازه زمانی مشخص، عوارض دریافت می‌کند. در پایان مدت بهره‌برداری نیز موضوع پروژه به بخش دولتی منتقل می‌شود. همانطور که ملاحظه می‌شود، بخش دولتی هم از توان و تخصّص بخش خصوصی به منظور احداث بزرگراه استفاده می‌کند و هم رسالت تأمین مالی پروژه را به عهده نمی‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp چت با ما | Chat with us