قاعده استاپل Estoppel

قاعده استاپل Estoppel

تعریف قاعده استاپل

کامن لا یک نظام حقوقی است که به جای قوانین نوشته مبتنی بر سوابق و رویه قضایی است. یکی از اصول کامن لا استاپل estoppel است. اگرچه ممکن است پیچیده به نظر برسد، estoppel تضمین می کند که یک طرف قادر نباشد با پشت سر گذاشتن به قول خود، به طور غیرمنصفانه به دیگری آسیب برساند. این بدان معناست که کسی نمی تواند از نظر قانونی چیزی را که به طرف دیگری قول داده است پس بگیرد. این امر به ویژه زمانی صادق است که اعمال یک فرد به دیگری آسیب برساند.

بدین ترتیب، estoppel یک اصل حقوقی است که در سیستم های حقوقی کامن لا در ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و سایر کشورها یافت می شود. اصل مذکور، از یک طرف با پایبندی افراد به قول خود و یا الزام آنها به پایبندی به حقایق قانونی ثابت شده از ایشان محافظت می کند. درضمن، اشکال دکترین استوپل در کشورها متفاوت است.

در پایان یادآور می شود، estoppel از نظر قانونی افراد را از طرح ادعاها یا انجام اقدامات متناقض بر خلاف چیزی که ممکن است در گذشته گفته یا انجام داده باشند، باز می دارد. به عبارت ساده تر، estoppel تضمین می کند که شخص به قول خود وفادار می ماند و به طور غیرمنصفانه به شخص دیگری آسیب نمی رساند. بنابراین اگر شخص الف به شخص ب قول بدهد و بعداً آن را لغو کند. بر مبنای قاعده استوپل باید به قول خود پایبند باشد؛ در غیر این صورت به پرداخت خسارت محکوم خواهد شد.

یک مثال از قاعده استاپل

 یک کشاورز از همسایه خود زمینی را اجاره کرده بود و همسایه به او قول داده بود که در آینده زمین خود را به او بفروشد. کشاورز سپس با انتظار تبدیل شدن به مالک زمین، در زمین اصلاحات و هزینه های قابل توجهی اعمال کرد. اما بعدا صاحب زمین آن را به یک شخص ثالث فروخت و به دنبال آن، کشاورز دادخواستی را  به جریان انداخت و گفت که حق خرید زمین را دارد. در دادگاه، هیئت منصفه به سود کشاورز حکم داد تا ۵۲،۰۰۰ دلار جبران خسارت بابت بهبودهای اعمال شده در زمین از ناحیه مالک زمین به وی پرداخت گردد. پرونده به دادگاه تجدیدنظر آیووا رسید و آن‌ها حکم دادند که گزینه خرید زمین برای کشاورز نیازی به درج در توافق‌نامه اجاره نبوده تا معتبر باشد. دادگاه بیان کرد که وعده به صریح و مشخصی وجود دارد و همسایه متوجه بود که کشاورز روی این وعده حساب می‌کند. به همین دلیل، صاحب ملک مجبور شد تا به جبران خسارت به کشاورز اقدام نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp چت با ما | Chat with us