رمزارزها در امارات متحده عربی

رمزارزها در امارات متحده عربی

چارچوب نظارتی امارات متحده عربی برای فعالیت‌های مرتبط با رمزارز

سازمان اوراق بهادار و کالای امارات متحده عربی (SCA) با درک اهمیت فزاینده رمزارزها، مقررات جامع و مدونی را به منظور اطمینان از توسعه منظم بازار و صیانت از منافع عمومی به اجرا گذاشته است.

دامنه شمول و کاربرد مقررات موجود

مقررات SCA طیف وسیعی از دارایی‌های رمزنگاری شده را در بر می‌گیرد، اعم از آن‌هایی که به عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شوند یا خیر، به شرط آنکه در بازارهای سازمان‌یافته فهرست گردند. مواردی که توسط بانک مرکزی امارات متحده عربی تنظیم می‌شوند، از جمله امکانات ذخیره ارزش و “توکن‌های پرداخت” نظیر استیبل‌کوین‌های با پشتوانه ارزهای رایج، از این دامنه شمول مستثنی هستند. برای دارایی‌های رمزنگاری شده که در بازارهای سازمان‌یافته فهرست نشده‌اند، الزامات افشای محدودی وجود دارد که هدف آن آگاه‌سازی سرمایه‌گذاران در خصوص ریسک‌های مرتبط و نقدشوندگی این دارایی‌ها است. همچنین، این مقررات برای پیشگیری از طبقه‌بندی اشتباه، از دسته‌بندی دارایی‌های رمزنگاری شده صرفاً بر اساس نحوه استفاده آن‌ها اجتناب می‌ورزد.

تعیین ماهیت امنیتی و مقررات زیربنایی

زمانی که یک دارایی رمزنگاری شده به عنوان اوراق بهادار تلقی شود، باید از مقررات موجود SCA که برای اوراق بهادار قابل اجرا است، تبعیت کند. SCA از ارزیابی جامعی برای تعیین اینکه آیا یک دارایی رمزنگاری شده واجد شرایط اوراق بهادار باشد، استفاده می‌کند و عواملی مانند حقوق قراردادی علیه ناشر یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها را در نظر می‌گیرد. این شامل تضمین رعایت حقوق و حمایت از سرمایه‌گذاران همراه با افشاگری‌های شفاف برای سرمایه‌گذاران در خصوص تأثیر تعیین ماهیت امنیتی بر حقوق آن‌ها می‌شود.

دارایی‌های رمزنگاری شده که به عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی نمی‌شوند، عمدتاً در صورتی که در بازارهای سازمان‌یافته معامله شوند یا در فعالیت‌های مالی در امارات متحده عربی به غیر از انتقالات نظیر به نظیر و موارد تنظیم‌شده توسط بانک مرکزی دخیل باشند، مشمول مقررات SCA هستند.

قوانین خاص برای دارایی‌های رمزنگاری شده

  • حداقل الزامات افشا: سرمایه‌گذاران باید اطلاعات جامع در خصوص ریسک‌های مرتبط با انواع سرمایه‌گذاری در رمزارزها دریافت کنند.
  • حکمرانی فناوری و امنیت: قوانین، الزام به رعایت استانداردهای بین‌المللی شناخته‌شده برای حکمرانی فناوری و امنیت را دارند و اطمینان از برخورداری از ویژگی‌های نرم‌افزاری مستحکم و ایمن را تضمین می‌کنند.
  • تعهدات پلتفرم‌های نگهداری و جمع آوری سرمایه: نگهداری‌کنندگان و پلتفرم‌های جمع آوری سرمایه به دلیل ریسک‌های منحصربه‌فردی که در بازار رمزارز ایجاد می‌کنند، با الزامات تأیید خاصی مواجه هستند.
  • قواعد صرافی‌ها: صرافی‌های رمزارز باید با الزامات نظارتی موجود برای اوراق بهادار و کالاها با تأکید بیشتر بر نگهداری، تسویه، رفتار مشارکت‌کنندگان و استانداردهای امنیتی، مطابقت داشته باشند.
  • کنترل‌ جرایم مالی: اتخاذ تدابیر قدرتمند مبارزه با پول‌شویی و کنترل‌هایی علیه سوء‌استفاده از بازار مطابق با استانداردهای بین‌المللی تعیین‌شده توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ضروری است.

مجوزدهی و الزامات برای مجوزها:

برای انجام فعالیت‌های مالی مرتبط با دارایی‌های رمزنگاری، اخذ مجوز از SCA الزامی است. فرآیند صدور مجوز، به استثنای اداره پلتفرم جمع‌آوری سرمایه رمزنگاری یا صرافی دارایی، از رویه استاندارد با اصلاحات خاصی برای دارایی‌های رمزنگاری پیروی می‌کند.

سازمان به صورت دوره‌ای الزامات مجوزدهی خاصی را منتشر می‌کند و متقاضیان باید به آنها مراجعه کنند یا در صورت عدم انتشار چنین نشریاتی با بخش صدور مجوز SCA مشورت کنند.

تمام درخواست‌های مجوز باید در فرمت تجویز شده با اسناد پشتیبان جامع ارائه شود. هدف SCA تصمیم‌گیری در مورد درخواست‌های کامل در مدت 30 روز کاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp چت با ما | Chat with us