رمزارز در مقابل ارز دیجیتال

رمزارز در مقابل ارز دیجیتال

🗣✍

ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC در تقابل با رمزارزها Cryptocurrencies

❓آیا ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC در آینده جایگزین رمزارزها Cryptocurrencies می شود؟

با توجه به اینکه ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC از ناحیه بانک مرکزی صادر می شود و از پشتوانه چنین بانکی برخوردار است این نگرانی وجود دارد که در آینده ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC  جایگزین رمزارزها Cryptocurrencies شود.

به منظور پاسخ به پرسش بالا، در ابتدا لازم است به این موضوع پرداخته شود که آیا دو ارز دیجیتالی مذکور، امکان جایگزینی با یکدیگر را دارند یا خیر. اگرچه ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC  و رمزارزها  Cryptocurrencies هر دو زیرمجموعه ارزهای دیجیتالی Digital currencies هستند اما تمایزهای مهمی نیز میان آن ها وجود دارد. این تفاوت ها باعث شود تا فرضیه از بین رفتن رمزارزها به وسیله ارز دیجیتال بانک مرکزی در آینده ضعیف شود.

در این راستا، مهمترین تفاوت های ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC  با رمزارزها Cryptocurrencies به ترتیب زیر ذکر می شود:

1️⃣رمزارزها  Cryptocurrencies برخلاف ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC از تعداد محدودی برخوردار هستند: تعداد رمزارزها ثابت است (به طور مثال، تنها ۲۱ میلیون بیتکوین در دنیا وجود دارد) این در صورتی است که تعداد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی بنا به صلاحدید بانک های مرکزی متغیر بوده و از محدودیتی برخوردار نیست.

2️⃣رمزارزها Cryptocurrencies در کنترل دولت خاصی قرار ندارند: رمزارزها از دستکاری و مداخله احتمالی دولت ها در امان هستند؛ بنابراین قیمت رمزارزها به طور مستقیم از اراده دولت یا دولت های خاصی تأثیر نمی پذیرد. علاوه بر آن، ردیابی تراکنش های آن (به ویژه از نوع مرکب آن) بسیار سخت است. این مسئله برای اشخاص که قصد فرار مالیاتی tax evasion  یا پنهان کردن سرمایه و یا فعالیت های اقتصادی خود را دارند از جاذبه بالایی برخوردار است.

🔚نگاهی به تفاوت های بالا نشان می دهد که رمزارزها Cryptocurrencies از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند؛ موضوعی که باعث می شود تا ارزهای دیجیتال دیگر از جمله ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC نتوانند به آسانی جای آن ها را بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp چت با ما | Chat with us