کانون وکلای آمریکا (ABA): لزوم آشنایی وکیل با فناوری های مرتبط

کانون وکلای آمریکا (ABA): لزوم آشنایی وکیل با فناوری های مرتبط

کانون وکلای آمریکا و لزوم آشنایی وکلا با فناوری های مرتبط

قواعد نمونه مربوط به رفتار حرفه ای منتشرشده توسط کانون وکلای ایالات متحده آمریکا (ABA)1 در راستای تبیین مسئولیت حرفه‌ای با قانون شماره 1.1 با محوریت شایستگی و کارآمدی شروع می‌شود:

وکیل باید نمایندگی شایسته و کارآمدی را به موکل خود ارائه دهد. نمایندگی کارآمد مستلزم برخورداری از دانش حقوقی، مهارت، دقت بسیار و آمادگی لازم برای ابراز نمایندگی در حد انتظار برای وکلا است.

در سال 2012، کانون وکلای ایالت متحده آمریکا، نظر هشتمی را به این قواعد رفتاری اضافه کرد که  به موجب آن، وکلا باید شایستگی و کارآمدی فناورانه را حفظ کنند.

“[8] به منظور حفظ دانش و مهارت لازم، وکیل باید با تغییرات در قوانین و روش های اجرایی آن از جمله مزایا و خطرهای فناوری مرتبط آشنا باشد، در دوره های تحصیلی و آموزش های مستمر شرکت کند و با تمام الزامات آموزش حقوقی مستمر که وکیل موظف به رعایت آنها است، سازگار باشد.”

از آن زمان به بعد، 37 ایالت وظیفه کارآمدی فناورانه را در مقررات خود اعمال کرده‌اند، از جمله مینه‌سوتا (Minnesota) و برخی دیگر از ایالات، وکلای خود را برای ادامه آموزش حقوقی در حوزه فناوری مکلف نموده اند.

با این اوصاف، در این جا این سوال مطرح می شود که چه نوع کارآمدی و شایستگی برای وکلا مورد نیاز است:

شایع ترین حوزه‌هایی که این قانون به آنها تسری پیدا می نماید، امنیت داده‌ها و استفاده موثر از فناوری‌هایی است که در فعالیت های حرفه ای حقوقی استفاده می‌شود (مانند نحوه ارسال و دریافت ایمیل، ذخیره سند، نرم‌افزار بایگانی دفتر و غیره). با گذشت زمان، حوزه‌های دیگر فناوری نیز در این زمینه مورد بحث قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، برخی از مردم، درک فناوری مربوط به رسانه های اجتماعی (SOCIAL MEDIA) را به عنوان یک شایستگی اصلی برای وکلا در نظر می‌گیرند.

به هر روی، همانطور که فناوری در حال تکامل و رو به پیشرفت است و توسط وکلا به کارگرفته و پیاده‌سازی می‌شود، الزامات واقعی وظیفه شایستگی فناورانه نیز تغییر خواهند کرد. به عبارتی روشن تر، از آن جا که فناوری، امری پویا قلمداد می شود؛ از این رو، همین اشاره قواعد رفتاری ABA به حفظ شایستگی و کارآمدی فناورانه از ناحیه وکلا، تمامی جلوه های روز فناوری ها را دربرمی گیرد.

در این میان، آشنایی با فناوری هوش مصنوعی (Artificial intelligence) قرار دارد که با عنایت به تکلیف وکلا در راستای رعایت و توجه به رسالت توانمندی فناورانه لازم است از سوی وکلا مشمول توجه قرار گیرد.

1. Model Rules of Professional Conduct

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp چت با ما | Chat with us