ارز معتبر و باثبات بین المللی در مقابل ارز ناپایدار hard currency V soft currency

ارز معتبر و باثبات بین المللی در مقابل ارز ناپایدار hard currency V soft currency

ارز معتبر و پایدار بین المللی چیست؟

hard currency به پولی اطلاق می شود که توسط دولتی صادر می شود که از نظر سیاسی و اقتصادی باثبات است. hard currency به طور گسترده در سراسر جهان به عنوان نوعی پرداخت برای کالاها و خدمات پذیرفته شده اند و ممکن است بر پول داخلی ترجیح داده شوند.

نمونه ای از hard currency در عمل

در گروه hard currency، دلارهای کانادا و استرالیا به قیمت کالاها حساس هستند، اما این افتها را بهتر از سایر کشورهای وابسته به کالاها تحمل می کنند. به عنوان مثال، سقوط قیمت انرژی در سال 2014 به هر دو بازار استرالیا و کانادا آسیب زد، اما برای روبل روسیه بسیار ویرانگرتر بود. با این حال، کاهش ارزش پول یک کشور معمولاً به دلیل افزایش عرضه پول یا از دست دادن اعتماد به توانایی آینده آن به عنوان یک ذخیره ارزش ثابت، به دلیل نگرانی های اقتصادی، مالی یا دولتی است. نمونه بارز ارزهای ناپایدار یا نرم (soft currency)، پزو آرژانتین است که در سال 2015، 34.6 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و آن را برای سرمایه گذاران خارجی بسیار نامناسب کرد.

ارزش یک ارز بیشتر بر اساس اصول اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی (GDP) و اشتغال است. قدرت بین المللی دلار آمریکا منعکس کننده تولید ناخالص داخلی آمریکا است که بر اساس قیمت های فعلی سال 2019، با 21.37 تریلیون دلار در رتبه اول در جهان قرار دارد. چین و هند به ترتیب رتبه های دوم و پنجم تولید ناخالص داخلی در جهان را با 14.34 تریلیون دلار و 2.88 تریلیون دلار دارند، اما نه یوان چین و نه روپیه هند ارز سختی محسوب نمی شوند.

این نشان می‌دهد که چگونه سیاست‌های بانک مرکزی و ثبات در عرضه پول یک کشور نیز بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارد. همچنین ترجیح آشکاری برای دموکراسی های بالغ با یک سیستم قانونی شفاف وجود دارد.

انتظار می‌رود که hard currency در مدت کوتاهی نسبتاً پایدار بماند و در بازار فارکس یا ارز خارجی (FX) نقد شوند. ارزهای قابل مبادله در جهان عبارتند از: دلار آمریکا (USD)، یورو اروپا (EUR)، ین ژاپن (JPY)، پوند انگلیس (GBP)، فرانک سوئیس (CHF)، دلار کانادا (CAD) و دلار استرالیا (AUD) ).

همه این ارزها اعتماد سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارهای بین‌المللی را دارند زیرا به طور کلی مستعد کاهش یا افزایش ارزش چشمگیر نیستند.

دلار آمریکا به ویژه به دلیل برخورداری از جایگاه ارز ذخیره خارجی در جهان برجسته است.

به همین دلیل، بسیاری از معاملات بین المللی با دلار آمریکا انجام می شود. علاوه بر این، اگر پول یک کشور شروع به بی ثباتی شدن کند، شهروندان برای محافظت از ثروت خود، دلار آمریکا و سایر ارزهای امن را نگه می دارند.

نکات کلیدی

 hard currency به عنوان یک ابزار ذخیره ثروت و یک پناهگاه امن در هنگام مبارزه با ارزهای داخلی عمل می کنند.
hard currency از کشورهایی با اقتصاد و سیستم سیاسی پایدار می آیند.
نقطه مقابل ارز سخت، ارز ناپایدار soft currency است.

رفرنس: investopedia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp چت با ما | Chat with us