نسخه اخیر اینکوترمز؛ اصطلاحات تجاری بین المللی (INCOTERMS 2020)

نسخه اخیر اینکوترمز؛ اصطلاحات تجاری بین المللی (INCOTERMS 2020)

مروری بر اینکوترمز Incoterms® 2020

اینکوترمز مجموعه ای از 11 قانون جداگانه است که توسط اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) تهیه شده و مسئولیت های فروشندگان و خریداران را برای فروش کالا در معاملات بین المللی تعیین می کند. اهمیت اولیه تدوین اصطلاحات تجاری بین المللی (اینکوترمز) این است که هر قانون اینکوترمز وظایف، هزینه‌ها و ریسک‌هایی را که خریداران و فروشندگان در این معاملات متحمل می‌شوند، روشن می‌کند. آشنایی با اینکوترمز با تبیین روشن این مسئله که چه شخصی مسئول چه کاری در هر مرحله از معاملات است، به بهبود روان تر معاملات بین المللی مساعدت می کند.

قوانین Incoterms® 2020 به روز شده و به دو بخش دسته بندی شده اند که منعکس کننده شیوه های حمل و نقل هستند. از 11 قانون، هفت قانون برای هر حالت حمل و نقل و چهار قانون برای حمل و نقل دریایی یا زمینی یا آبراه داخلی وجود دارد.

هفت قانون Incoterms® 2020 برای هر شیوه حمل و نقل عبارتند از:

EXW – Ex Works تحویل در محل کار  (محل تحویل را درج کنید)

FCA – تحویل به متصدی حمل و نقل (محل تحویل نام‌گذاری شده را وارد کنید)

CPT – حمل و نقل پرداخت شده تا (درج مکان مقصد)

CIP – حمل و نقل و بیمه پرداخت شده تا (درج مکان مقصد)

DAP – تحویل در محل (محل مقصد نامگذاری شده را وارد کنید)

DPU – تحویل در محل تخلیه (درج مکان مقصد)

DDP – تحویل توأم با پرداخت عوارض (محل مقصد را درج کنید).

توجه: DPU Incoterms جایگزین DAT قدیمی می شود، با الزامات اضافی برای فروشنده برای تخلیه کالا از وسیله حمل و نقل ورودی.

چهار قانون Incoterms® 2020 برای حمل و نقل دریایی و آبی داخلی عبارتند از:
FAS – در کنار کشتی رایگان (نام بندر بارگیری را وارد کنید)

FOB – تحویل رایگان روی عرشه کشتی (درگاه بارگیری نامگذاری شده را وارد کنید)

CFR – هزینه و حمل و نقل پرداخت شده تا (درج نام بندر مقصد)

CIF – بیمه، هزینه و حمل و نقل پرداخت شده تا (درج نام بندر مقصد)

آیا هنوز هم می توانم از Incoterms® 2010 بعد از 1 ژانویه 2020 استفاده کنم؟

بله، تمام قراردادهایی که از هر اینکوترمز استفاده می کنند، در صورتی معتبر هستند که مورد توافق همه طرفین معامله باشد و در اسناد مربوط به صادرات به درستی مشخص شود. اگرچه اتاق بازرگانی بین المللی ICC استفاده از Incoterms® 2020 را از اول ژانویه 2020 توصیه می کند، طرفین قرارداد فروش می توانند با استفاده از هر نسخه از Incoterms پس از سال 2020 (مثل نسخه 2010) موافقت کنند. آنها باید به وضوح نسخه انتخابی Incoterms مورد استفاده را مشخص کنند (یعنی Incoterms® 2010، Incoterms ® 2020 یا هر نسخه قبلی).

اینکوترمز مسئولیت های طرفین معامله فروش را روشن می کند

به عنوان مثال، در هر قانون اینکوترمز، بیانیه ای مبنی بر مسئولیت فروشنده در ارائه کالا و فاکتور تجاری مطابق با قرارداد فروش ارائه می شود. به همین ترتیب، بیانیه مربوطه ارائه می شود که در آن قید شده است که خریدار بهای کالا را مطابق قرارداد بیع پرداخت می کند.
هر یک از قوانین اینکوترمز بیانیه ای دارد که مشخص می کند کدام طرف مسئول اخذ مجوز صادرات یا سایر مجوزهای رسمی مورد نیاز برای صادرات و انجام تشریفات گمرکی لازم برای ادامه صادرات است. به طور مشابه، هر یک از قوانین بیانیه مربوطه را در مورد اینکه کدام طرف مسئول اخذ مجوز واردات یا سایر مجوزهای رسمی مورد نیاز برای واردات و انجام تشریفات گمرکی مورد نیاز برای واردات کالا است، دارد. این اظهارات همچنین مشخص می کند که کدام طرف هزینه انجام این وظایف را متحمل می شود.
به طور مشابه، هر قانون اینکوترمز مشخص می کند که کدام طرف معامله، در صورت وجود، موظف به انعقاد قرارداد برای حمل کالا است. نکته دیگری که در هر قانون اینکوترمز به آن توجه می شود این است که کدام طرف، در صورت وجود، موظف به ارائه پوشش بیمه باربری است. این اظهارات همچنین مشخص می کند که کدام طرف هزینه انجام این وظایف را متحمل می شود. هر قانون همچنین حاوی اظهاراتی است، در میان سایر موارد، مبنی بر اینکه کدام طرف مسئول بسته بندی کالا برای حمل و نقل به خارج از کشور و متحمل شدن هزینه های هر گونه بازرسی قبل از حمل است.
نمونه نهایی تحویل محموله است. هر قانون اینکوترمز تعهدات فروشنده را برای تحویل محموله مشخص می‌کند و زمان تحویل کالا را مشخص می‌کند. هر قانون همچنین مشخص می کند که خطر از بین رفتن یا آسیب به کالای صادر شده با استناد به مفاد تحویل، چه زمانی از فروشنده به خریدار منتقل می شود.

آنچه اینکوترمز پوشش نمی دهد

همانطور که در بالا ذکر شد، اینکوترمز عموماً در قرارداد فروش گنجانده می شود، اما اینکوترمز همه موارد راجع به قرارداد را پوشش نمی دهد؛ از این رو، لازم است در معاملات بین المللی متغیرهای زیر به دقت مورد توجه قرار گیرند:

  • رسیدگی به تمام شرایط فروش؛
    کالاهای فروخته شده را شناسایی کنید و قیمت قرارداد را ذکر کنید.
    به روش یا زمان پرداخت مورد مذاکره بین فروشنده یا خریدار اشاره کنید.
    زمانی که عنوان یا مالکیت کالا از فروشنده به خریدار منتقل می شود.
    مشخص کنید کدام اسناد باید توسط فروشنده به خریدار ارائه شود تا فرآیند ترخیص کالا از گمرک در کشور خریدار تسهیل شود. و
    مسئولیت عدم ارائه کالا مطابق با قرارداد فروش، تاخیر در تحویل و یا مکانیسم های حل اختلاف را تبیین کنید.

رفرنس:

https://www.trade.gov/know-your-incoterms

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp چت با ما | Chat with us