همسرآزاری- نقد فیلم ملی و راه های نرفته اش

فیلم «مَلی و راه‌های نرفته‌اش» به نحو شایانی توانست رسالت خود را در حوزه معرفی یکی از معضلات فراروی جامعه یعنی همسرآزاری  به تصویر بکشد؛ در فیلم مزبور، به خوبی کاستی‌ها و نارسایی‌های قانونگذار در مواجهه با این پدیده شنیع دیده می‌شود. در واقع، مخاطب به راحتی این موضوع را مورد درک قرار می‌دهد که تدابیر حمایتی لازم از همسرانی که در بستر روابط زناشویی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، موجود نیست.

افرادی مثل «مَلی» نیازمند حمایت قانونگذار در راستای بازگشت به زندگی طبیعی و مسالمت‌آمیز هستند؛ بیشتر این افراد به خاطر تحمل آزار و اذیت‌های فراوان حتی مبتلا به اختلال‌های روانی نیز گشته‌اند. در این‌جا است که نیاز است تا در راستای مقابله با فراگیرشدن این سنخ از آزارها و حتی پیشگیری از رفتارهای بزهکارانه‌ دیگر، مقابله با همسرآزاری در کانون توجّه قرار گیرد.

با این همه مستدعی است تا قانونگذار با اتخاذ یک رویکرد حمایتی و متناسب، در وهله اول به جرم‌انگاری همسرآزاری به صورت مستقل مبادرت نماید و متعاقب بر آن نیز، تدابیر حمایتی لازم به خصوص در حوزه مشاوره‌های تخصّصی رایگان در زمینه‌های حقوقی، روانکاوی، دسترسی وکیل، ایجاد منازلی امن برای اسکان فرد مورد آزار آن هم جهت جلوگیری از اصطکاک و تنش مجدد و غیره دستور کار قرار گیرد.

پیشنهادهای متنّوعی در راستای برخورد با پدیده همسرآزاری به ذهن می‌رسد که جهت اجتناب از اطاله کلام از ذکر آن‌ها خودداری می‌گردد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp چت با ما | Chat with us